Kirjoittaja SISUfromFINLAND » 29.08.2015 21:11
Lisätääs pari esimerkkipäivää luettavaksi jakarin arjesta tältä viikolta..
TI 25.8.2015
Aamusta tiesin jo odottaa isoa tavaramäärää, kun aamulla ajelin kohti terminaalia klo 6.00. Sisälle päästyäni rupesin katselemaan tavaroita ja rahtikirjoja ja suunnittelemaan päivän kulkua. Ehdin siinä odotellessani auttamaan pakettien piippauksessa ja lajittelussa. Auto saapui laituriin aamuyön forssan jaolta ja tyhjentelin noudot odottamaan iltapäivää. Tavaraa oli joka puolelle jakoaluetta, joten päivän kulun joutui suunnittelemaan yhdellä välilastauksella forssassa. Otin kuorman päälle ja auto irtosi laiturista 7.30 pintaan.
Autossa oli lähdettäessä tavaraa "vain" 4 lavametriä ja osa tavaroista jäi jo forssaan. Tiputuksia oli kolme, kaikki saman kadun varressa, yhteensä kolme eurolavaa perälautapurkuna. Forssasta koukkasin jokioisille ja otin kyljestä kyytiin kolme lavaa noutoja, 1800kg. Kiirehdin vt2:lle kohti humppilaa ja siitä vt9 nuutajärvelle, jonne kolmen kollin purku perälaudalla. Purun jälkeen takaisin vt9 ja matka jatkui lähes kylmäkoskelle, johon jäi perälautapurkuna yksi lava. Tåstä suoraa soittoa takaisin forssaan kuormaa vaihtamaan.
Noudetut lavat pois autosta ja uusi poka päälle. Eräistä kolleista ja keloista ilmoitettiin tässä vaiheessa, että niiden tarvitsee olla klo14.00 perillä. Osasin tässä vaiheessa jo sanoa, ettei onnistu tuohon aikamääreeseen. Lenkiksi ajattelin forssa-loimaa-virttaa-koski-somero-forssa kierrosta ja lastasin tavarat autoon, täysi kuorma. Välissä piti vielä tankata ja 12.30 forssan autokeitaalta lähdettyäni ajattelin etten millään ehdi viemään kaikkea tavaraa. Trukkipurku kahdelle euro lavalle metsämaalla ja kohti loimaan keskustaa. Yksi eurolava perälautapurkuna ja kaksi trukkipurkuna ja kohti virttaata jossa oli purkupaikalla 14.20, eli myöhässä. Osote oli annettuna erääseen risteykseen, missäei ollut ketään eikä mitään. Tavaroiden kohtaloa ja purkua selvitellessäni aikaa kului ja sain jätettyä tavarat 14.50... Virttaalle eurolavan purku erääseen paikkaan ja totesin että aikataulujen takia pakko jättää somero ja koski seuraavalle päivälle.
Virttaalta tietä 213 ja vt10 forssaan, jossa jakamattomat autosta pois ja päivän noudetut tavarat kyytiin. Siitä saikin suoraan kääntää auton kiinni kärryyn odottelemaan lähtöä runkolinjalle.
KE ei kerrottavaa vaikka töitä oliki , joten TO 27.8.2015
Jälleen terminaalille (kuten monena päivänä myös aikaisemminkin 6-6.30 välillä). Pysähdyin ihmettelemään ovella jo tavaramäärää ja mietin, että kannattaako lähteä edes ajamaan. Piippailin ja lajittelin pakettiautokuskeille paketit ja katselin isolle autolle lisää tavaraa. Löysin itselleni kolme purkupaikkaa lisää, jotka tavaroiden puolesta oli minun järkevämpi ottaa. Pikkuhiljaa tökittiin romppeita autoihin, heitettiin läppää, puhuttiin joutavia ja lähdettiin liikkeelle, itse klo8.30 paikkeilla. Kaksi perälautapurkua forssaan ja kohti loimaata. Yksi purku ja st1:lle notkumaan firman toisen kuski kanssa. Joutavaa tuntien kulutusta 45min. Pari useamman kollin purkua pariin paikkaan ja yhdelle yritykselle soittelua. Jossain oli tullut jotain informaatiokatkoja ja yhden lavan purkua odotellessa aikaa kului tunti. Kiireesti 213 tietä kohti vt10 ja jokioisille yhden kollin noutoa hakemaan. Siita jatkoin kohti forssaa ja eräältä korjaamolta lavan ja neljän paketin nouto. Kello oli 13.15 lähdettyäni, joten päätin mennä autokeitaalle tankkaamaan ja hakemaan kahvin, koska päivään kuului enään yksi nouto, jonka sai vasta 14.00. Aikaa kuluttaakseni ajelin terminaalille lakaisemaan kontin lattiaa ja viimeisellä noutopaikalla olin portteja kolkuttelemassa 13.55. Eurolavoja 3kpl autoon ja takaisin terminaalilla olin 14.20.
PE 28.8.2015
Terminaalille päästyäni rupesin ihmettelemään miksen näe volvoa missään. Sitten tajusin etten näe meidän kärryäkään vakiopaikallaan. Ihmeissäni kyselemään että missä yhdistelmä on vaik tavarat on kuitenkin saato perille. Yhdistelmä oli kulman takana, eri paikassa kuin yleensä, mutta volvoon oli tullut yöllä vikaa ja sillä ei perjantaina ajettaisi enää, kuin enemmän kuin tarpeelliset matkat.
Päivä alkoi siis masentavasti, mutta päivän ohjelmaan kuului silti jälleen tavaroiden piippaus ja lajittelu ja pakettiautolla jakoa meidän kakkospiirillä. Terminaalilta n.8.00 lähtö ja kirrokseen kuului minkiö-jokioinen-ypäjä-loimaa-mellilä-alastaro-metsämaa-matku lenkin pakettijako. Lenkissä ei muuta kommentoitavaa, kuin sukkaa syyläriin vaan. Loimaan st1:llä vaan tankkaus ja vähän taukoa. Pakussa pelkkä lattiakuorma, ja jättöjä vain n15kpl, joten päivä oli helppo. Yksi nouto forssasta ja yksi jättö vielä forssaan ja 13.30 olin terminaalilla.
Yritettiin siinä sitten keksiä varalle autoa yöksi ja ensiviikoksi. Puolikkaan veturi oli jo tulossa, kun sähköposttiin kilahti ennakko kelakuormasta. Veturi käännätettiin ympäri ja kaappiautoa kyselemään. Viimeinkin saatiin lainaan auto ja minä kippaamaan volvon hyttiä ja lisäämään nesteitä. Kanttilamppu irti kärrystä ja lainavolvo laituriin, noudot kyytiin ja kytkentä kärryyn.